ترکیبات موجود در دو میوه و فواید آن بر دیابت، چاقی و بیماریهای قلبی

12 مه 2016- محققان انگلیسی دریافتند که دو ترکیب موجود در انگور قرمز و پرتقال به بهبود عملکرد انسولین و کاهش موارد چاقی و بیماریهای قلبی کمک می کند.

این دو ترکیب ترانس رسوراترول (tRES)و هسپرتین  (HESP)نام دارند که اولی در انگور قرمز و دومی در پرتقال یافت می شوند.

این دو ترکیب با یکدیگر موجب تولید پروتئینی در بدن می شوند که  glyoxalase 1 (Glo1)نام  دارد و ترکیب مشتق شده از شکر بنام متیل گلیوکسال(MG) را خنثی می کند.  MGدر ایجاد اثرات مضر و آسیب های شکر در بدن نقش دارد، بنابراین مسدود کردن فعالیت آن می تواند به سلامت افراد چاق یا دارای اضافه وزن و بیماران دیابتی و افراد درمعرض خطر زیاد بیماریهای قلبی عروقی کمک کند.

 محققان دانشگاه warwickکشف کردند که مصرف همزمان این دو ترکیب  در دوزهای دارویی می تواند  دارای چندین تأثیر سودمند باشد.

 در این تحقیق 32 فرد( 18 تا 80 ساله) دارای اضافه وزن و چاق با نمایه ی توده ی بدنی 25 تا 40 انتخاب شدند. این دوترکیب به هم بصورت یک ساپلیمنت، یک بار در روز به این افراد به مدت 8 هفته داده شد. از آنها خواسته شد رژیم غذایی معمول خود را ادامه دهند وغذاهای مصرفی خود را در پرسشنامه ی رژیم غذایی ثبت کنند و سطح عادی فعالیت بدنی خود را حفظ نمایند. سپس محققان مقدار قند خون و سلامت سرخرگ های آنها را بررسی نمودند. نتایج این بررسی نشان داد مقدار قند خون افراد دارای توده ی بدنی بیش از 27.5، کاهش یافته و عملکرد سرخرگ ها بهبود یافته بود، همچنین عملکرد انسولین بهبود یافته و از التهاب عروق خونی در این افراد کاسته شده است.

پرفسور Thornalleyمحقق ارشد این پژوهش می گوید: در این افراد تولید آنزیم (Glo1)افزایش یافت، این یافته ها می تواند در درمان دیابت، چاقی و بیماری قلبی بکار گرفته  شود.

اومی افزاید: این یک پیشرفت فوق العاده هیجان انگیز است و می تواند تأثیر زیادی بر توانایی ما برای درمان دیابت و بیماری قلبی داشته باشد، همچنین می تواند به خنثی کردن بمب زمان ما یعنی چاقی کمک کند.

دیابت نوع 2 وبیماریهای قلبی عروقی درکشورهای غربی در سطح اپیدمیک قرار دارند. کمبود (Glo1)بعنوان یک عامل تحریک کننده ی مشکلات سلامت درچاقی، دیابت و بیماریهای قلبی عروقی است. دست یابی به این موفقیت بسیار هیجان انگیز است اما بیماران باید به فعالیت فیزیکی مناسب، رژیم غذایی سالم و فاکتورهای صحیح شیوه ی زندگی همراه با درمانهای دارویی فعلی خود ، پایبند باشند.

محققان امیدوارند  نتایج این تحقیق منجر به ابداع درمانی جدید برای بیماران شود. آنها در حال حاضر به دنبال یافتن تولید  کنندگان محصولات دارویی برای تولید این ترکیب جدید به عنوان یک محصول هستند. اگرچه این تحقیقات  بر روی افراد مبتلا به دیابت برای ارزیابی این ترکیبات بر قندخون و عملکرد  انسولین انجام شده است، اما این دو میوه حاوی کربوهیدرات بالایی هستند و افراد دیابتی درهنگام مصرف آنها، باید به این موضوع دقت کنند. یافته های این  تحقیق در مجله ی Diabetesمنتشر شد.

منبع:www.sciencedaily.com/releases/2016/05/160511210619.htm